Selasa, 19 Mac 2013

titik,titik dan titik.

bismillah

alhamdulillah dengan rahmat dan redanya dapatlah aku menulis lagi dalam blog ini.baru dapat semangat ni nak tulis,hu3.terima kasih kepada Dia dan dia.

petang tadi semasa kelas syarah asymuni oleh syeikh fathi di mudhaifah.sedang asyik aku mendengar kata-katanya,tiba mata aku melirik pada sesuatu yang terdapat di hujung kitabku. terdapat beberapa comot hitam pada kitab asymuni kesayanganku itu yang aku yakin comot itu tidak boleh dipadam dengan pemadam biasa. comot itu mencacatkan buku aku yang lawa itu. walaupun comot itu sikit saja, tapi ia tetap memberi kesan kepada penglihatanku.aku bayangkan kalau comot itu banyak, pasti ia akan lebih merosakkan pandangan mataku terhadap bukuku.
................................................................................................

begitu juga hati kita,setitk hitam dihati yang putih bersih itu pasti akan merosakkan hati yang putih dan suci bersih itu.jika lebih banyak dosa yang dibuat,pastilah lebih banyak titik yang muncul. dan aku yakin pasti semakin bertompoklah hati itu dengan titik hitam itu.

jauhilah maksiat, pasti akan berkurang titik hitam itu.
sentiasalah beristighfar pada allah, pasti akan semakin berseri hati itu.
janganlah melakukan dosa,dosa itu yg menggelapkan hati.
sentiasalah ingat dan takut pada allah.

dosa itu adalah sesuatu yang malu apabila ada orang lain tahu kita melakukannya. tapi bila sudah selalu kita melakukannya,rasa malu itu akan hilang.

bertaubatlah pada allah,selagi nyawa masih belum sampai ke kerongkong.


setiap orang ada posisinya dalam perjuangan islam,
jagalah posisimu itu baik-baik.


satu petang yang indah  di iskandariah


jika kita malas dan banyak memberi alasan dalam perjuangan islam ini.
pasti allah akan gantikan kita dengan hambanya yang lebih baik.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan