Selasa, 5 Februari 2013

cuti


Cuti sem 1 sudah hampir melabuhkan tirainya,kini sem 2 sedang menghampiri aku.sem kali ini mungkin lebih berat kerana mengandungi lebihan 2 subjek dan subjeknya lebih mencabar.sepanjang cuti sem aku mengikuti markaz bahasa lebih kurang 3 minggu di samping melancong ke alex,Damanhur serta makrad kitab.banyak yang aku dapati di markaz bahasa,disamping ilmu aku juga mendapat rakan baru.Markaz lughah diwujudkan untuk pelajar bukan arab.sebelum memasuki kuliah sesiapa yang tidak melepasi syarat,diwajibkan masuk ke markas selama setahun umumnya. Cuma pada tahun ini berlaku beberapa masalah sedikit. Banyak kelebihan markas bahasa sebenarnya,contohnya menguatkan asas bahasa arab,mengetahui banyak perkara yang belum diketahui dan ramai kawan-kawan  dari pelbagai Negara.

Aku dahulu disekolah memang sangat meminati bahasa arab.peringkat demi peringkat aku daki,bermula dari mubtadi’ mutawasit dan seterusnya.memang aku akui ada sedikit payah,tapi aku berusaha disebabkan ilmu dan aku minat.akhirnya,,Alhamdulillah, dengan berkat doa semua orang,serta rahmat dari allah dapat aku further my study ke bumi ini..

Semoga kedatanganku ke bumi mesir ini,menambahkan lagi thaqafah dan ilmu dalam diri ini. Memetik kata-kata seorang ustaz. beza thaqafah dan ilmu ialah,ilmu =tahu semua perkara pada 1 perkara tetapi thaqafah =tahu 1 perkara pada semua perkara. Bertapa bezanya lafaz ilmu dan thaqafah.

Hidup ini jika tidak dapat buat semua perkara tidak apa, tetapi jangan tinggal semua perkara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan