Selasa, 16 Julai 2013

bismillah
hari ini aku berasa sangat lemah.diri ini sungguh rasa tidak berdaya. aku cuba untuk mencari kekuatan dalam diri ini..

tapi

aku tidak menjumpainya.aku mengeluh.aku pasrah


aku berfikir,aku menyingkap kembali.apa yang pernah aku lakukan


aku mencari sahabt,kawan2 utk menguatkan diri ini


tp


aku silap.aku xperlu bergantung harap pada manusia


hanya allah ghayah aku.

hanya pada allah aku perlu kembali

sujud padanya

memohon dan mengharap padanya


Ahad, 2 Jun 2013

bismillah.
sudah 1 bulan lebih rasanya x update blog ni...
byk sgt isu yg aq nk kongsi...hu3
tp bila da tangguh.makin lama makin byk la isukan...
biasalah dalam fatrah exam kan...
mana sempat fikir tentang blog...

1.isu pilihanraya
2.isu adam adli
3.isu menteri


tapi bila fikir-fikir balik..
xyah kongsi pun xpekan..
kebanyakannya tengok fb,twitt,berita
hu3.

doakan aq... 19/6 ni i'allah. akan habis exam sem 2.
i'allah najah.
mohon tembakan doa dari semua.

Rabu, 24 April 2013

dia sudah hampir.

bismillah...
hanya 11 hari lagi pru13 akan menghampiri.dan semakin rancak juga kempen setiap parti.cemburu pada kawan-kawan yang akan balik malaysia pada sikit hari lagi.menjalankan tanggungjawap sebagai pengundi.
sanggup mencari wang,pergi ke hulu,pergi ke hilir untuk satu tiket pulang ke malaysia.

ini kerana mereka faham.bahawa masa depan negara terletak pada tangan rakyat. rakyat yang mengundi.
hanya pada undi kita boleh ubah kerajaan secara aman.

itu bagi mereka yang faham.lautan kesakitan sanggup diredahi demi mencari satu tiket.
.....................................................................................................
tapi sayang,ada segelintir remaja yang tidak cakna pada politik malaysia.

sayang seribu kali sayang.

mungkin ada diantara mereka beralasan

"x cukup umur lagi"

"aku nak tumpu study ni"

"malas la,buat pening kepala je"

mungkin mereka tidak sedar atau tidak tahu kepentingan pilihan raya.

atas faktor:

family
sibuk bljr
ada peristiwa tertentu
dll


i'allah... kita doa mudah-mudahan pada suatu ketika nanti,hati2 mereka akan terbuka dan beringat bahawa pentingnya politik dan pilihan raya.

kita sebagai mata rantai perjuangan mesti sedar hakikat ini.

Sabtu, 13 April 2013

masa kian menghimpit

bismillah.

aku rasa da lama juga x update blog ni...hu3....biasalah x lama lagi aku nak exam. 18 mei syafawi n 25 mei tahriri.. da nak dekat bukan...itu yang buat aku sibuk sedikit..kot.. hu3..

nak cerita sedikit tentang pru-13..
penamaan calon:20 april 2013
tarikh mengundi awal:30 april 2013
tarikh mengundi:5 mei 2013

sedar x sedar tarikh mengundi  semakin hampir. semakin banyak strategi berkempen keluar dari akal masing-masing.

anak-anak muda yang celik semakin bangkit menolak kezalliman.

kita telah lihat selama kerajaan yang ada sekarang memerintah, banyak kezaliman yang berlaku. ini fakta, bukan rekaan.

duit rakyat kemana?
pendidikan rakyat ke mana?
kebajikan rakyak ke mana?

semoga pada pru 13 ini sama-sama kita ubah...
kita cuba untuk ubah pada kali.

kita perlu cuba.
jangan berdalih.
sama-sama kita berdoa agar naiknya pemerintahan baru.


siapa yang menolong agama allah, allah akan menolong mereka...



Jumaat, 29 Mac 2013

rindu masa lalu

bismillah

dulu ketika aku masih bersekolah rendah.ibuku serta ayahku sentiasa memaksaku dan adik keduaku setiap pagi minggu untuk belajar setiap 2 jam. aku ingat lagi, belajar bermula dari pukul 7.00 pg -9.00 pg.mula pukul 9 baru boleh tengok tv.masa kecil aku suka tengok kartun sikit.

setiap malam pula,jika tidak kemana-mana.pasti aku dan adikku akan membuat kerja sekolah,jika tiada kerja sekolah,kami akan membaca buku,bermula lepas isyak sehinggalah pukul 9.30 malam atau pukul 10 malam.

perkara ini berterusan sehingga aku bersekolah menengah.mula-mula rasa tidak biasa.alah bisa tegal biasa katakan.tapi disebabkan hormat kepada ibuku serta ayahku. aku sentiasa menurut perintahnya.aku nampak sedikit demi sedikit,hikmah arahan ibuku.

satu demi satu kejayaan aku genggam di dalam tanganku,bermula dari upsr,pmr,sma,spm dan stam.walaupun biasa saja. aku bersyukur pada allah atas kejayaanku.

kini

kini aku di universiti al azhar.meneruskan perjuangan menuntut ilmu. aku rindu akan didikan dari ayah dan ibu.tapi aku bersyukur sangat didikan mereka,serta guru-gurulah yang membentuk diriku sekarang.

didikan mereka tegas pada tempatnya.aku sangat hargai pengorbanan mereka. aku nampak mereka sangat menyayangiku.

kini tiada lagi suara ibuku yang sering menyuruhku belajar.tiada lagi kedengaran suara semangat ayahku menyuruh menutup tv dan menyuruh membaca buku.

aku merindui suara mereka.tapi aku pasrah jarak 16000 km bukan dekat.bukan macam melaka dan johor.bukan macam mesir dan turki. yang boleh dianggap masih dekat.

kini aku mendorong semangatku untuk study seorang diri disamping sahabat yang mengambil berat. kadang-kadang rasa lemah menguasai diri.kadang-kadang rasa hampir futur.

mata pelajaran makin lama,makin berat. ya aku tahu tidak mungkin tahap kesukaran itu statik saja. tidak berubah-berubah. pasti meningkat kesukaran jika meningkat tahap.

semangat untuk study itu perlu dipaksa. banyak dugaan yang datang.perlu pandai bahagi masa. praktikkan fiqh khamsah dalam kehidupan. aplikasikan muwasafat tarbiah dalam hidup.

semoga aku kuat dalam melayari pancaroba dalam kehidupan ini.

syukran kepada ibu dan ayah atas tarbiah yang diberi.

ketika sambutan aidil adha di tanta(bersama seorang sahabat)




semoga aku masih kuat untuk tersenyum seperti picture diatas yang diambil 4 bulan yang lepas.walaupun ada masalah yang menimpa.kadang-kadang rasa cemburu pada insan yang mempunyai masalah tetapi masih mampu untuk tersenyum.


Khamis, 28 Mac 2013

luahan rasa hati

bismillah...

luahan dari hati
tiada siapa yang tahu
kecuali allah
rabbul a'lamin

aku mencuba untuk berjaya
aku usaha,usaha dan usaha...
tetapi jalan seolah-olah kabur
hanya batu penghalang yang aku lihat
seolah-olah jalan kejayaan menjauhkan diri dariku

aku usaha untuk pelajarinya
tetapi bila bertemu
pasti ada sahaja masalah penghalang

aku takut
aku takut jika aku tidak berjaya sekarang
aku akan jadi futur

aku menjadi tidak kuat
tiba-tiba lemah

hanya pada engkau ya allah
kau teguhkanlah hati ini
kau kuatkanlah hati ini
diri ini hanya menyembah dan berharap
hanya pada kau ya allah.

aku yakin ya allah
setiap ujian yang datang
pasti ada sesuatu yang engkau
ingin tunjukkan pada aku
aku yakin ya allah...

Khamis, 21 Mac 2013

perginya sebuah permata islam

As Syahid As Syeikh Dr Ramadhan Al Bouti (1929-2013


Mohammad Said Ramadhan Al-Bouti (lahir 1929) di Pulau Botan Turki, seorang ulama yang 

mutakhoshish dalam ilmu Islam. Beliau sangat dihormati oleh banyak ulama terkemuka di dunia 

Islam. Bahkan pengaruhnya telah tumbuh secara signifikan di dunia Islam, terutama dengan 

kaum muda Muslim.

Beliau menimba ilmu pendidikan di madrasah Damaskus kemudian ke Mesir untuk belajar di 


Universiti Al-Azhar As-Syarif dan mendapatkan gelaran doktor Fakulti Syari'ah. Beliau telah

menulis lebih dari 60 buku tentang isu-isu Islam dan menjadi uswah dalam menjaga madzhab 

arba'ah dan aqidah ahlu sunnah dalam manhaj asya'irah.

Beliau berasal dari Kurdi. Lahir pada tahun 1929 di Botan, Turki. Kemudian hijrah bersama 


ayahnya, Mulla Ramadhan Al-Bouti ke Damaskus pada tahun 1933, pada saat itu beliau masih 

berumur 4 tahun.

Syeikh Al-Bouti merupakan ulama Sunni yang ahli dalam bidang akidah dan falsafah madiyah. 


Beliau telah menulis sebuah buku kritik materialisme dialektis, tetapi dalam pandangan fiqih yang 

dijadikan benteng untuk madzhab fiqih Islam dan akidah sunni Asy'ariyah dari pandangan salafi. 

Beliau menulis sebuah buku yang berjudul, "اللامذهبية أكبر بدعة تهدد الشريعة الإسلامية" artinya: 

tidak bermadzhab adalah sebesar-besar bid'ah yang mengancam syari'ah islamiyah dan buku 

yang lain berjudul "السلفية مرحلة زمنية مباركة وليست مذهب إسلامي"


Dalam salah satu bukunya yang paling populer "الجهاد في الإسلام" artinya: jihad dalam Islam 


(tahun 1993): Al-Bouti menunjukkan bagaimana pemahaman yang buruk tentang istilah jihad 

telah menyebabkan pelecehan terhadap Muslim maupun non-Muslim. Mereka telah memanipulasi 

ide jihad untuk keuntungan mereka sendiri, dengan kedok bahwa jihad harus dilakukan sesuai 

dengan dasar fiqh Islam.

Beliau adalah seorang ulama' yang tidak berpolitik. Terlihat beliau sangat menjauhi hal ini, serta 


menyarankan pada ulama'-ulama' yang lain untuk meninggalkan perpolitikan.

Shiekh Al-Bouti telah memberikan dampak besar pada dunia Muslim, khususnya melalui karya


ilmiahnya. Beliau menulis untuk berbagai jurnal. Dia juga telah mengembangkan reputasi karena

 kemampuannya menangani dan menanggapi pertanyaan isu-isu yang berkenaan dengan 

hukum Islam.

Bagi Anda yang ingin mengunjungi website beliau, silahkan buka bouti.net

Pendidikan: 



Beliau menyelesaikan dirasah tsanawiyah asy-syar'iyah di ma'had at-tawajjuh al-islamiyyah di 


Suriah

Pada tahun 1953 beliau mengambil Fakultas Syariah di Universitas Al Azhar, dan memperoleh


 syahadah 'alamiyah pada tahun 1955.

Pada tahun berikutnya beliau masuk Fakultas Bahasa Arab Universitas Al-Azhar, dan memperoleh

 Diploma Pendidikan di akhir tahun itu.

Beliau diangkat dosen di Fakultas Syariah Universitas Damaskus pada tahun 1960.


Beliau dikirim ke Fakultas Al-Azhar untuk menyelesaikan program doktor dalam ushul syari'ah 


islamiyah dan memperoleh syahadah pada tahun 1965.

Beliau diangkat sebagai dosen Fakultas Syariah di Universitas Damaskus pada tahun 1965 dan 

juga sebagai wakil dekan. Selang beberapa waktu beliau kemudian diangkat menjadi dekan 

Fakultas Syari'ah.

Beliau masih aktif dalam berbagai mu'tamar dan seminar internasional.

Beliau merupakan anggota majma' al-maliky liuntuk Penelitian Peradaban Islam di Amman.


Beliau juga anggota Dewan Tertinggi dari Akademi Oxford.


Beliau adalah Dewan Penasehat tinggi Anggota untuk Yayasan Tabah di Abu Dhabi.


Beliau mampu berbicara dalam bahasa Turki dan Kurdi, dan lancar dalam berbahasa Inggris

antara karya penulisan:



المرأة بين طغيان النظام الغربيّ ولطائف التشريع الربانيّ، وله ترجمة باللغة الإنجليزية




الإسلام والعصر.




ضوابط المصلحة في الشريعة الإسلاميّة - وهو الأطروحة التي نال بها البوطي درجة الأستاذيّة "الدكتوراه"


من كلية الشريعة والقانون في جامعة الأزهر (من مقدمة الطبعة الثالثة للكتاب عينه).



أوربة من التقنية إلى الروحانية ـ مشكلة الجسر المقطوع.




برنامج: دراسات قرآنية.




شخصيات استوقفتني.




شرح وتحليل الحكم العطائية (لابن عطاء الله السكندري).




كبرى اليقينيات الكونية.




السلفية مرحلة زمنية مباركة وليست مذهب إسلامي.




اللامذهبية أخطر بدعة تهدد الشريعة الإسلامية.




هذه مشكلاتهم.





وهذه مشكلاتنا.




كلمات في مناسبات.




مشورات اجتماعية من حصاد الإنترنت.




مع الناس مشورات وفتاوى.




منهج الحضارة الإنسانية في القرآن




هذا ما قلته أمام بعض الرؤساء والملوك.




يغالطونك إذ يقولون.




من الفكر والقلب.




ترجمة رواية مموزين

.
لا يأتيه الباطل، وهو كشف لأباطيل يختلقها ويلصقها بعضهم بكتاب الله عزّ وجلّ



فقه السيرة النبوية




الحب في القرآن ودور الحب في حياة الإنسان




الإسلام ملاذ كل المجتمعات الإنسانية، لماذا؟ وكيف؟




الظلاميون والنورانيون

هذا والدي



Selasa, 19 Mac 2013

titik,titik dan titik.

bismillah

alhamdulillah dengan rahmat dan redanya dapatlah aku menulis lagi dalam blog ini.baru dapat semangat ni nak tulis,hu3.terima kasih kepada Dia dan dia.

petang tadi semasa kelas syarah asymuni oleh syeikh fathi di mudhaifah.sedang asyik aku mendengar kata-katanya,tiba mata aku melirik pada sesuatu yang terdapat di hujung kitabku. terdapat beberapa comot hitam pada kitab asymuni kesayanganku itu yang aku yakin comot itu tidak boleh dipadam dengan pemadam biasa. comot itu mencacatkan buku aku yang lawa itu. walaupun comot itu sikit saja, tapi ia tetap memberi kesan kepada penglihatanku.aku bayangkan kalau comot itu banyak, pasti ia akan lebih merosakkan pandangan mataku terhadap bukuku.
................................................................................................

begitu juga hati kita,setitk hitam dihati yang putih bersih itu pasti akan merosakkan hati yang putih dan suci bersih itu.jika lebih banyak dosa yang dibuat,pastilah lebih banyak titik yang muncul. dan aku yakin pasti semakin bertompoklah hati itu dengan titik hitam itu.

jauhilah maksiat, pasti akan berkurang titik hitam itu.
sentiasalah beristighfar pada allah, pasti akan semakin berseri hati itu.
janganlah melakukan dosa,dosa itu yg menggelapkan hati.
sentiasalah ingat dan takut pada allah.

dosa itu adalah sesuatu yang malu apabila ada orang lain tahu kita melakukannya. tapi bila sudah selalu kita melakukannya,rasa malu itu akan hilang.

bertaubatlah pada allah,selagi nyawa masih belum sampai ke kerongkong.


setiap orang ada posisinya dalam perjuangan islam,
jagalah posisimu itu baik-baik.


satu petang yang indah  di iskandariah


jika kita malas dan banyak memberi alasan dalam perjuangan islam ini.
pasti allah akan gantikan kita dengan hambanya yang lebih baik.



Jumaat, 8 Mac 2013

untitled


Bismillah…

Sudah lama rasanya tangan ini tidak menaip.tidak tahulah sebab apa. Kadang-kadang memang rasa mahu menulis. Tapi hati macam berat je nak mengizinkan. Kadang-kadang rasa macam tidak ada masa, busy sangat. Kadang-kadang rasa macam rendah diri, takut sangat kalau salah tulis.

Tapi, lama kelamaan aku memahami,apa itu kepentingan menulis. Walaupun sedikit, teruskan menulis.
Teringat kepada sahabat di Malaysia.Dalam 2 minggu ini, sahabatku sorang ni dalam peperiksaan sem 4,dip tahfiz dan qiraat. Semoga dipermudah sahabat.semoga nusrah allah sentiasa bersama kita,I’allah. Man jadda wajada.

Terkenang jugak pada sepupu aku di uitm pulau pinang.Mat semoga dipermudah urusan kau, tahniah kerana sudah sampai final sem dan telah menyelesaikan final projek. Semoga Berjaya di dunia dan akhirat.
…………………………………………………………………………………………………..
Baru-baru ini, BKKIMM telah menganjurkan IKMAM 13iaitu ikatan mahabbah anak Melaka mesir. Tahniah kepada adhoc pelaksana program kerana telah Berjaya menjayakannnya dengan baik.tahniah jugak kepada anak-anak Melaka yang terlibat. Nampak kebersamaannya. Ada yang datang dari Damanhur,alex dan lain-lain. Jarak tidak  memutuskan ukhwah yang terbina ini.
Banyak aktivti yang menarik yang telah disediakan. Semoga dengan program-program tersebut ukhwah kita antara anak-anak Melaka semakin kuat dan bertaut.

Hati ini tertarik untuk menyentuh sebuah games yang telah diadakan iaitu hide and seek. Mesti tertanyakan kenapa banyak-banyak games, permainan ni yang aku nak cerita.sabar-sabar.hu3.
Team kami bergelar orkid dan warna yg telah diberi ialah unggu. Sebelum untuk mencari orang yang telah disorok, kami dikehendaki memasukkan bola ping pong kedalam sebuah bekas. Perit betul nak masukkan bola tu dalam bekas. Sapa yang dah masukkn bola boleh terus mencari org yang telah disorok.

Kumpulan kami, telah menemui seorang  yang kami dikehendaki untuk mencarinya. Tinggal sorang je belum.klunya ialah pokok. Puas kami mencari, tapi tak jumpa-jumpa.akhirnya, salah sorang sahabt kami telah jumpa dengan orang yg disorok,tetapi masa sudah habis. Akhirnya ,games ini kami seri dengan kumpulan hijau.

Tahu kenapa kami tidak berjumpa dengan mereka? Sebenarnya ramai dari kami telah pergi ke kawasan itu, iaitu di pokok besar yang rendang, tetapi kami tidak pergi ke bawah lagi, kerana menjangkakan dia tidak menyorok di situ. Kerana keadaan di bawah pokok besar itu curam dan bahaya.
………………………………………………………………………………………………              setiap insan pasti akan mempunyai cara pemikiran yang berlainan.  Pemikran ini dibina dari sudut siapa dia, tarbiah dia, biah dia dan cabaran yang dia hadapi. Memang tidak dinafikan ada orang sama cara pemikiran,tetapi tidak ramai.

Biasanya kita tidak dapat menjangkaukan apa yang orang lain fikir,kadang-kadang  pemikiran orang lain 360 darjah terbalik dari apa yang kita fikir.

Kebanyakan orang menganggap, orang yang disorok itu tidak akan menyorok di situ. Tetapi itu silap.
Biah kadang-kadang mengajar kita untuk berfikir luar kotak. Cabaran memaksa kita untuk berfikir dengan cara yang kita tidak pernah kita bayangkan untuk hadapi cabaran itu.

Pemikiran ini perlu dibentuk kepada fikrah yang betul. Ada segelintir yang berfikir islam itu hanya melaksanakan rukun islam.

Islam lebih dari itu, 5 rukun itu memang wajib dibuat. Islam ialah cara hidup. Bermula dari bangun tidur hingga hendak tidur semula.semuanya islam ada ajar, islam telah memberi panduan. Cuma kita.Cuma kita yang tidak mengamalkan sepenuhnya apa yang islam ajar.

Maka jadinya,kita kembali kepada fikrah islam yang syumul. Fikrah yang betul perlu dibina dari kecil, sedikit demi sedikit. Maka tugas ini, dipegang oleh ibu bapa,guru-guru, serta pemimpin.  Bermula dari ibu bapa,seterusnya guru dan kemudian pemimpin.

Pointnya disini,hendak memilih pemimpin biarlah pemimpin yang mempunyai fikrah yang betul. Yang dibina dari guru dan ibu bapa yang mempunyai fikrah yang syumul.

Tegakkan islam dalam diri kamu, nescaya akan tertegak islam di Negara kamu- syeikh Hassan hudhaibi

Rabu, 27 Februari 2013

selamat hari lahir hafizuddin

bismillah.

tanggal 27 feb 2012, genaplah umur aku 20 tahun. aku bersyukur pada allah atas umur yang telah dipinjamkan ini.  dengan umur yang dipinjamkan oleh allah, aku belajar mengenal dunia, manisnya berkeluarga, erti persahabatan dan nilai  pengalaman.

sepanjang kehidupan yang kulalui, aku merasai aku telah banyak melakukan dosa. ya allah, Engkau ampunkanlah dosa hambamu ini ya allah,hambamu ini lalai ya allah, leka ya allah,kau tegurlah diriku ya allah.hanya kepada Kau aku bermohon ya allah.

di kesempatan ini, ku ucapkan ribuan terima kasih kepada ahli keluargaku, terutama, ayah dan ibu. kerana mentarbiah diriku,menjagaku dan membesarkanku.ibu dan ayah sangat berjasa kepadaku. tanpa didikan yang baik siapalah diri ana.syukran ata tarbiah yang diberi. tidak ku terbalas jasa-jasamu wahai ayah dan ibu akan ku kenang segala bakti-bakti mu, dengan kejayaanku.doakan anakmu ini berjaya di dunia dan akhirat dan sentiasa mendapat reda dan rahmat allah.

tidak lupa kepada sahabatku,amirul arif b. johari.. sannah helwa sahabat.. masih tidak terlambatkan.hu3.. hari lahir kau 25 feb setiap tahun sentiasa berkaitan dengan diriku,kerana selepas 2 hari kau lahir,aku lahir ke dunia ini. semoga kau menjadi ulama amilin dan semoga sentiasa dalam reda allah.




happy bithday arif(bertai merah,yang segak bergaya)
..............................................................................................................
semoga dengan bertambah umur kita, bertambah juga ilmu kita,fahaman kita dan amal kita. semoga harapan tidak tinggal harapan. bercita -citalah kita menjadi ulama amilin, iaitu seorang yang mengetahui dan faham serta berkerja untuk ummah


langit dan bumi menjadi saksi kehidupan ini
bulan dan matahari silih berganti
hidup di dunia sekali ini
gunakan masa dengan berbakti

tarbiah dan dakwah sentiasa dipikul
walau dimana kita berpijak
fikrah yang syumul sentiasa dicari
walau dihina. walau dipukul

teruskan belajar, mengenal dunia
mengumpul pengalaman yang tidak ternilai
walau dimana kita berada
terimalah kenyatan,kita tetap berpijak pada bumi yang sama

Isnin, 25 Februari 2013

sedikit tentang ikhtilat


Batasan ikhtilat lelaki dan wanita

Marcapada ini,sering kali kita mendengar dari corong-corong radio,menyaksikan di perut-perut  televisyen dan membaca di dada-dada akhbar tentang gejala sosial seperti zina dan pergaulan bebas yang berlaku dikalangan masyarakat kita terutamanya golongan remaja khasnya. Pastinya akal dan hati yang cakna dengan isu ini pernah terdetik dan berfikir, mengapa perkara ini sering melanda kepada masyarakat kita ibarat cendawan yang tumbuh selepas hujan,banyaknya tidak terkira. Sudah semestinya,banyak faktor yang membawa kepada gejala ini dan bagi saya faktor batasan ikhtilat lelaki dan wanita antara punca  terpenting yang membawa kepada masalah gejala sosial.

Lelaki dan wanita ibarat cas positif dan negatif  yang saling tertarik antara satu sama lain,antara mereka terdapat satu tarikan yang kuat. Tarikan ini adalah fitrah yang telah allah anugerahkan kepada hamba-hambanya yang bergelar khalifah di muka bumi ini. Menjadi kewajiban bagi kita untuk mengurus fitrah itu dengan baik kerana allah telah kurniakan akal yang berharga kepada kita,jadi jika kita tidak menggunakan akal dengan baik maka kita telah menjadi hambanya yang tidak bersyukur. Allah telah berfirman dalam kitabNya yang mulia didalam surah Ibrahim ayat 7,(dan ingatlah ketika tuhanmu memaklumkan “sesungguhnya jika kamu bersyukur,niscaya Aku akan menambah nikmat kepadamu,tetapi jika kamu menginkari nikmatku,maka pasti azabku sangat berat”).

Dalam hidup ini,pasti kita tidak akan terlepas dengan pergaulan antara berlainan jantina. Kerana hidup kita ini saling melengkapi antara satu dengan yang lain. Dalam ikhtilat,kita perlu menjaga batas-batasnya jangan sampai terbabas sehingga masuk ke dalam gaung jahiliyah,tetapi jangan sampai pula sesuatu urusan itu menjadi sukar dek alasan menjaga ikhtilat. Dalam konteks ini kita perlu memahami dengan jelas apa itu batasan ikhtilat antara lelaki dan wanita. Misalnya dalam perhubungan didalam telefon atau mesej. Lelaki atau wanita mestilah menghubungi antara mereka jika ada perkara penting sahaja yang hanya masalah atau sesuatu kerja itu dapat diselesaikan dengan menghubungi antara satu dengan yang lain,contohnya urusan membuat surat antara setiausaha dan naib setiausaha. Tetapi jika sesuatu perkara itu dapat diselesaikan dengan menghubungi rakan sejantina,maka itu diutamakan. Ketika keadaan yang memaksa untuk berjumpa atas urusan kerja atau sebagainya,maka bertemulah. Tapi pastikan pertemuan itu atas dasar urusan dan memadai dengan waktu,bincang perkara yang perlu sahaja dan seboleh-bolehnya jangan lari dari topik asal atau topik penting yang dibincangkan.

Tambahan lagi,kebiasaannya dalam melaksanakan sesuatu program,kem jana semangat contohnya. Kebanyakan orang berpendapat,program,wanita dan lelaki mesti disatukan tidak boleh buat asing-asing,menyusahkan atau program itu kurang bertenaga katanya. Dalam hal ini pasti ada pro dan kontranya. Dan bagi mereka yang memahami pasti akan membuat keputusan mengikut waqi’ dan pertimbangan akal fikiran,contohnya jika program bermalam mesti dibuat pada tarikh yang berbeza dan jika program hanya beberapa jam dan keadaan memaksa seperti kekurangan tenaga kerja dan masalah tempat boleh disatukan lelaki dan wanita tetapi itupun dengan syarat yang tertentu.

Syaitan sangat pandai menyusukkan jarumnya kepada anak adam, sehinggakan perkara yang tidak penting dan tidak segera,kita menganggapnya penting dan perlu segera dek pandangan kita dikaburi oleh syaitan laknatullah. Maka disini pengangan iman yang mantap serta hati yang khauf kepada allah dan tarbiyah dari ibu dan bapa dari kecil sangat diperlukan agar kita sentiasa berada dilandasan yang diredainya.Insya’allah kita tidak akan tergelincir jatuh ke dalam jurang pergaulan bebas,kerna kita telah mempunyai peta yang tepat iaitu memahami batasan  ikhtilat antara lelaki dan wanita dengan betul.

Konklusinya,kita mestilah memahami dan menjaga batasan ikhtilat dengan baik,tahu sahaja tidak mencukupi,faham dan amal itu yang utama. Ingatlah ,setiap perkara yang disuruh oleh allah itu mempunyai kebaikan untuk diri kita,kerana Dia maha mengetahui apa yang terbaik untuk diri kita.



ikhtilat yang tidak syarie adalah salah satu maksiat,bersama-sama kita menghindarinya. kaitkanlah diri dengan pesanan imam syafei.





permandangan dari masjid sultan ali(kubu salahuddin ayub) menghadap kota kaherah



fahami ikhtilat dengan sebaiknya,
lebih-lebih lagi kita sebagai daie.
lengkapkan diri dengan kefahaman islam yang syumul.








Jumaat, 22 Februari 2013

sebuah perkongsian


Husnul zhan,tentangnya dan pengaplikasiannya dalam kehidupan

Martabat husnul zhan terletak di martabat yang kedua didalam martabat ukhwah.ini bermaksud sifat ini merupakan sifat yang amat penting bagi setiap umat islam. Dengan sifat ini,perasaan berprasangka buruk akan hilang jauh-jauh daripada diri kita.

satu kisah sebagai pengongsian. satu petang yang hening,datang seorang penduduk kampung menjemput seramai 30 pelajar sekolah aku datang ke kendurinya. sekolah kami berasal dari pondok,diantara sekolah yang lama dan memang berdekatan dengan rumah-rumah penduduk kampung. jadi memang  kebiasaan bagi pelajar menghadiri kenduri yang diadakan oleh penduduk kampung.selepas rakanku (kembar) merangkap exco kebajikan melaksanakan tugasnya,iaitu mengambil nama pelajar-pelajar yang ingin pergi ke kenduri, sahabt baikku juga mengikuti kenduri ini. kami bergerak dari asrama sebelum maghrib terus ke surau yang berdekatan dengan rumah orang kenduri, kerna kenduri akan diadakan selepas maghrib(alatul keda). ringkasnya,selepas aku dan sahabatku ini selesai solat maghrib sambil menunggu kawan-kawan yang lain selesai solat, kami duduk di belakang. tiba-tiba datang seorang lelaki yang kami agak ingin solat sekali bersama jemaah. aku telah berkata kepada sahabatku ini" sin,cuba ko tengok sah ke solat dia. kopiah yang dia pakai sampai tutup dahi dia"."ko ni cuba ko husnu zhan sikit".kata sahabat yang ku sayang ini. dengan tidak semena-mena,lelaki tadi telah membetulkan kopiah yang dia pakai sebelum mengangkat takbir.
conversation yang seterusnya adalah nasihat-nasihat emas yang diberikan oleh sahabtku ini. biarlah rahsia antara kami.hu3

itulah antara kisah yang berkaitan dengan husnu zhan. banyak je lagi kisah-kisah yang berkaitan dengan kehidupan seharian kita. aku yakin sahabat-sahabat,kawan-kawan dan rakan-rakan pembaca pasti ada pengalaman sendiri berkaitan dengan  perkara ini.

kita sebagai seorang daie mesti mengaplikasikan sifat ini dalam kehidupan kita di dunia ini. insya'allah,dengan perhiasan sikap ini didalam diri seorang daie. mad'uu pasti akan tertarik dengan diri kita dan seterusanya mengikuti apa yang akan kita bawa dengan izin alllah.

teori itu mudah, praktikal itu yang susah.

Selasa, 19 Februari 2013

kali ini

bismillah...

aku rasa macam da lama je tidak menulis,dan aku yakin aku menulis ini bukan saja-saja. setiap orang yang menulis pasti ada yang mereka hendak sampaikan,tak kisah sama ada pengalaman,nasihat ataupun lain-lain. setiap penulisan pasti ada matlamat,dan setiap matlamat pasti ada cara untuk menyelesaikan matlamat itu.
hu3,cam lari dari tajuk je kan.

ada satu kisah yang ingin aku ceritakan,ada seseorang yang mahu bersedekah, tapi dia bersedekah dengan harta yang dicuri,adalah itu betul?  kisah ini boleh dikaitkan dengan gambar di atas. banyak je lagi kisah iktibar,i'allah akan diceritakan selepas-selepas ini. i'allah. niat tidak menghalalkan cara, walaupun niat kita baik,baik sangat-sangat.tapi kita kena ingat biarlah niat itu dilakukan dengan kaedah yang betul. kaedah yang dibenarkan oleh syara',bukan kaedah yang bertentangan dengan islam.

sebenarnya banyak je,perkara yang umat islam lakukan berkenaan perkara ini,tetapi aku tidak mengerti sama ada mereka tidak tahu atau  tahu tapi buat-buat tidak tahu.satu lagi kisah iktibar,ada seorang lelaki dan perempuan. mereka merancang untuk berkahwin, tetapi dalam seminggu pasti akan bertemu walaupun sekali, sering menelefon, sering bermesej dan lain-lain. alasannya mereka merancang untuk berkahwin. mungkin mereka tidak kuat,jadi disini peranan kita sebagai sahabat amat penting untuk membimbing mereka.

banyak je perkara lain yang dilakukan oleh umat islam, niat dah betul tapi cara tidak kena pada tempatnya. jadi,kita mesti terus belajar dan terus belajar,terus terima nasihat yang baik,jangan bongkak dan sombong dengan ilmu yang ada.

niat tidak menghalalkan cara. sebab itu kita sebagai umat islam perlu memahami agama ini, tahu sahaja tidak mencukupi, umat islam perlu faham dan amal dengan apa yang diturunkan oleh allah.islam perlukan peraplikasian dalam hidup ini.pemahaman terhadap sesuatu perkara amat penting dalam sesuatu perbuatan. jika kita tidak memahami,tidak mustahil kita boleh salah dalam memahaminya. ramai dari kita menganggap mereka sudah faqih dalam sesuatu perkara,tetapi kebanyakan dari kita salah faham mengenainya.

sahabat jika sudah beralih dari landasan yang mereka lalui,
menjadi tanggungjawap kita untuk membantu mereka,
supaya kembali ke landasan.
itulah yang dinamakan sahabat.

Khamis, 14 Februari 2013

sebuah kehilangan

bismillah

kehilangan satu perkara yang biasa. kehilangan juga boleh membuatkan kita mengalirkan air mata,kesedihan dan berasa kecewa. salah satu cara allah menguji kita juga dengan memberikan kita satu kehilangan. allah tidak akan menguji kita dengan sesuatu perkara yang kita tidak mampu.tetapi allah menguji kita kerana Dia tahu kita boleh menghadapinya. mungkin ada daripada kita pernah kehilangan ibu bapa,sanak saudara atau pun harta benda,pasti kita akan merasa sangat sedih.setelah berasa kehilangan barulah kita akan menghargai sesuatu itu

baru-baru ini aku telah kehilangan 100 l.e ketika berada di dalam bas semasa dalam perjalanan ke sabie'. ketika hampir sampai ke villa baru aku tersedar duit itu sudah tiada,ketika itu aku bersama dengan sahabat aku.aku membiarkan sahabat aku turun dahulu.puas aku mencari ditempat aku duduk,tetapi tidak ditemui. akhirnya aku pasrah,mungkin aku cuai. tapi aku yakin kehilangan itu pasti ada hikmahnya.

semasa sedang berjalan,memikirkan tentang bagaimana duit itu lenyap,akalku berkata," ini baru kehilangan duit, belum lagi kehilangan hidayah dari allah,sabarlah hafizuddin,reda atas kehilangan duit itu,pasti allah akan ganti". aku sangat bersyukur kepada allah,kerana hanya menarik duit itu dari aku,bukan menarik cahayaNya dari aku. semoga allah terus memberikan cahayaNya kepada kita.amin

jika kita kehilangan benda yang kita nampak,pasti kita akan merasai kehilangannya.tetapi jika kita kehilangan perkara yang kita tidak nampak dari segi zahirnya,pasti kebanyakan dari kita tidak akan merasa apa-apa. misalnya masa,ada orang tidak merasa dia kehilangan masanya dengan perbuatan yang sia-sia. tetapi ada orang sangat menghargai masa, kerna dia tahu betapa bernilainya masa itu. seseorang akan merasa betul-betul kehilangan,ketika merasa sesuatu itu amat bernilai baginya

semua nikmat yang diberi ialah milik allah, kita hanya meminjam sahaja,allah empunya. jika sesuatu yang kita telah pinjam telah ditarik oleh allah,jangan terlalu sedih,kerna allah ialah pemiliknya.. kita hanya meminjam sahaja nikmatnya..


allah adalah empunya alam ini.



Sabtu, 9 Februari 2013

basah dengan tarbiah

tarbiah bukan segala-galanya
tapi segala-galanya bermula dari tarbiah
pesanan yang sangat berguna dari syeikh mustafa masyhur
agar kita tidak memandang lewa pada tarbiah


dakwah dan tarbiah
dua unsur yang saling berkaitan tidak dapat dipisahkan
dibarat juga seperti irama dan lagu dakwah
takkan berjalan tanpa tarbiah dan pastinya tarbiah mesti bergerak bersama dakwah


islah nafsak wadu' ghairak
dakwah tidak menunggu diri ini sempurna
jangan biarkan kejahilan membelenggu ummat lagi
kita sebagai daie,mestilah bergerak membantu ummat


imam hasan al banna telah menggariskan 10 muwasafat tarbiah
10 prinsip yang mesti ada pada seorang muslim,daie khususnya
berusahalah kita mengikutinya
tanpa tarbiah pasti rebah


tarbiah dan siasah
dua elemen yang sangat penting
utamakan yang utama
tapi jangan salah satu terabai pula










tarbiah bermula dari kelahiran kita
ibu bapa penggerak utama
peranan ibu bapa sangat utama
agar anak yang dilahir dididik di atas jalanNya


lambatnya kemenangan islam
kerana ummatnya berpecah-belah
islam tidak akan dapat disatukan dengan sifat qaumiyyah
manhaj dan fikrah perlu sohih dalam meninggikan kalimah allah


hidup jika sekadar hidup
babi di hutan pun hidup
kerja jika setakat kerja
kera dihutan pun berkerja




Selasa, 5 Februari 2013

cuti


Cuti sem 1 sudah hampir melabuhkan tirainya,kini sem 2 sedang menghampiri aku.sem kali ini mungkin lebih berat kerana mengandungi lebihan 2 subjek dan subjeknya lebih mencabar.sepanjang cuti sem aku mengikuti markaz bahasa lebih kurang 3 minggu di samping melancong ke alex,Damanhur serta makrad kitab.banyak yang aku dapati di markaz bahasa,disamping ilmu aku juga mendapat rakan baru.Markaz lughah diwujudkan untuk pelajar bukan arab.sebelum memasuki kuliah sesiapa yang tidak melepasi syarat,diwajibkan masuk ke markas selama setahun umumnya. Cuma pada tahun ini berlaku beberapa masalah sedikit. Banyak kelebihan markas bahasa sebenarnya,contohnya menguatkan asas bahasa arab,mengetahui banyak perkara yang belum diketahui dan ramai kawan-kawan  dari pelbagai Negara.

Aku dahulu disekolah memang sangat meminati bahasa arab.peringkat demi peringkat aku daki,bermula dari mubtadi’ mutawasit dan seterusnya.memang aku akui ada sedikit payah,tapi aku berusaha disebabkan ilmu dan aku minat.akhirnya,,Alhamdulillah, dengan berkat doa semua orang,serta rahmat dari allah dapat aku further my study ke bumi ini..

Semoga kedatanganku ke bumi mesir ini,menambahkan lagi thaqafah dan ilmu dalam diri ini. Memetik kata-kata seorang ustaz. beza thaqafah dan ilmu ialah,ilmu =tahu semua perkara pada 1 perkara tetapi thaqafah =tahu 1 perkara pada semua perkara. Bertapa bezanya lafaz ilmu dan thaqafah.

Hidup ini jika tidak dapat buat semua perkara tidak apa, tetapi jangan tinggal semua perkara.

Jumaat, 1 Februari 2013

hari lahir ibuku

pada post ini saya akan membahasakan diri ini sebagai saya.hu3,mengikut kesesuaian .hari ini ialah salah satu hari yang bersejarah bagi saya ,hari ini ialah hari kelahiran ibu saya yang tercintai,maziah binti zakaria.hanya ucapan yang dapat anakmu hadiahkan dek masa dan tempat yang memisahkan.tapi diri ini pasti,hati kita tidak pernah berpisah,hati ini sentiasa bertautan antara satu sama lain. walaupun jauh dimata tapi hati kita sentiasa dekat.beliau telah dilahirkan pada 01feb 1970.kelahirannya amat bermakna bg saya.tanpa beliau,tiadalah saya.selamat hari lahir diucapkan kepada permaisuri hati saya,semoga kehidupan ibu sentiasa diredai,dan dirahmati oleh allah.semoga terus bahagia dan tenang bersama family tersayang hingga akhir hayat.sayang ibu selamanya.


selamat hari lahir buat ibuku yang tercinta

Rabu, 30 Januari 2013

bismillah



sudah lebih 4 bln aku berada di bumi kinanah ini,sudah 4 bln juga aku belajar apa itu erti sabar dan tabah ketika berada di bumi mesir yg kaya ini.sejak di bangku sek men lagi aku sudah menanam azam untuk study di mesir.maka dengan mengikut flownya,akhirnya dapat aku menjejakkan kaki di sini.bak kata hukama siapa yang berjalan atas landasan akan sampai.

Sijil tinggi agama malaysia(STAM)satu sijil yang telah berada di genggamanku,yang mana setiap pelajar yang berminat untuk menyambung study di mesir wajib memiliki sijil ini.selepas itu,kami yang ingin ke mesir pada tahun 2012 diuji oleh allah,dengan satu perkara selepas satu perkara.kami dikehendaki mengambil imtihan qobul(iq) kelolaan yayasan sofa sebelum ke mesir.perkara yang ditetapkan,siapa yang gagal mesti mengambil kursus bahasa di malaysia.tetapi tidak dilaksanakan kerana mendapat bantahan.kalo nk citer tntg isu ys mmg panjang.

ringkasnya selepas menempuh pelbagai dugaan dan ranjau,27 sep yang lalu,aku telah sampai ke bumi kinanah,meninggalkan tanah air yang tercinta,penuh dengan nostalgia dan memori.meniggalkan keluarga dan sahabat tercinta.

                  masjid al azhar as syarif

bumi mesir,dikatakan orang sebagai kiblat ilmu. beruntung kpd orang yang datang kesini dan mengambilmanfaat daripadanya.

bumi mesir dari kaca mata aku dari segi buku,tidak terhitung banyaknya,tersusun dr pelbagai jenis ilmu. kalo ikut kiraan aku kalo dikumpul semua buku,boleh terbina sebuah piramid lagi,sama besar dengan piramid khufu.tidak terhitung banyaknya ilmu dan buku.

kuliah lughah yang amat berjasa

kuliah aku juga.

allah telah berfirman dalam kitabNYA...katakanlah."apakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?surah az-zumar,ayat 9.. apakah yang dimaksudkan tanda tanya disini? adakah bermaksud allah tidak tahu,atau adakah bermaksud tanbih a'ala dholal...mustahil allah tidak mengetahui..kerana allah bersifat alim...pertanyaan disini tidak bermaksuk haqiqi,tetapi maknawi.

kitab-kitab tidak akan lahir tanpa ulama dan ulama tidak akan lahir tanpa ilmu.
hargai hidup ini dengan menuntut ilmu
.

Rabu, 23 Januari 2013

tika waktu itu


Satu waktu pada masa dahulu
pernah sekali aku
tergelincir ke dalam gaung jahiliyyah
aku keseorangan di dalamnya
hanya kegelapan menemani diriku
bertahun aku berada didalamnya
bertahun juga aku berusaha untuk keluar dari situ
tetapi malang,seribu kali malang
setiap kali aku mendaki
tidak pernah sekali aku berjaya

tetapi aku tidak pernah putus asa
istilah putus asa tiada dalam kamus hidupku
aku yakin dengan janji allah
setiap hari aku mohon pada allah 
agar keluarkan aku dari gaung ini
aku yakin satu hari nanti
pasti aku akan tinggalkan gaung jahiliah ini

allah mendengar rintihan hamba-hambanya
Dia tidak akan membiarkan hamba-hambanya
terus berada didalam gaung jahiliah

satu pagi yang hening
setelah separuh nyawa berjuang 
untuk naik ke permukaan cahaya
aku telah berjaya sampai  ke tebing cahaya
tiba-tiba,aku tergelincir sekali lagi
disebabkan dek kelalaian dan alpa

ketika itulah tanganku disambut oleh pakcik hidayah
aku sangat bersyukur kepada allah dengan kehadirannya
hatiku berkata
akhinya aku keluar juga dari gaung ini
aku berjanji tidak akan dekati gaung ini lagi
itulah janjiku pada diriku


Isnin, 21 Januari 2013

ziarah ke damanhur dan iskandariah


Alhamdulillah…minggu pertama cuti sem 1,aq telah gunakan dengan menziarah rumah abg2 senior  di
Damanhur…ziarah ini telah diikuti oleh aq dan sahabat aq yang baru smpai n abg2 sebagai musyrif. Ketika
smpai di Damanhur kami tlh dibahagi kpd 2 kumpulan,yg pertama tumpang tidur di rumah abg fuad
dan yg kedua tumpang menginap di rumah abg musjid. aq tlh trpilih utk menginap di rumah abg
musjid.

Beliau seorang yg mesra,ramah n baik,beliau sgt menghormati tetamu.aq sgt suka dgn sikap
beliau.beliau mengaplikasikan apa yg disuruh oleh islam,iaitu melayan tetamu.. Hari kedua kami
habiskan dgn melawat sekitar Damanhur sahaja.kawasan yg hijau n damai mengigatkan aq tntg
nikmat allah n Malaysia.betapa besarnya nikmat allah kpd kita.

hari ketiga ketika kami tlh ziarah ke iskandariah.betapa ibdahya pantai iskandariah,aq bersama
shbt2 juga tlh melawat  makam imam haramain n ahli bait yg lain.library terbesar di afrika juga x
terlepas menjadi mangsa ziarah kami,mmg byk sgt buku kt sana.sampaikan kitab bayan wa tabyin
karya ibnu jahiz pun ada(kitab rujukan untuk ahli lughah).aq juga telah melawat qal’ah dihujung
pantai di alex… mmg sgt besar n gah kubu itu..hu3.aq seorang ug suka berjaulah,,bak
kata org,, jauh perjalan ,luas permandangan.(betul tak?)

banyak sangat manfaaat yg boleh diambil dari ziarah ini.
1:ziarah ini mengeratkan silaturrahim antara sesame kami dgn abg2 lama.ukhwah yg trjalin sgt bermakna.( terima kasih abg2 lama.abg2 sgt baik n peramah.credit to abg musjid,abg fuad n abag azlan)
2:meluaskan fikiran dan ilmu.
3:berpeluang utk melihat tinggalan bersejarah.kita perlu belajar dari sejarah agar kita x mengulangi sejarah n supaya kita mencipta sejarah.
4:pengalaman yg trcipta sungguh bermakna… pengalaman itu guru yg sgt bermakna n sangat berharga.. pengalaman itu tidak boleh dicipta tanpa kita melaluinya.untuk mencipta pengalaman kita harus melaluinya.

Setakat ini sahaja.
 (maaf tidak dapat upload gambar)

Hargai hidup ini.